W ramach zajęć z rozwoju kompetencji kluczowych dla nauczycieli i nauczycielek w ramach projektu "Akademia Rozwoju Kompetencji Kluczowych w ZPS-W w Głogowie" (projekt nr RPDS.10.02.01-02-0020/17), rozpoczęły się zajęcia z zakresu pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Zorganizowane zostały dwa kursy: z zakresu diagnozy funkcjonalnej oraz oceniania kształtującego. W każdym kursie bierze udział po 39 nauczycieli i nauczycielek z Zespołu Placówek Szkolno-wychowawczych w Głogowie.
Szkolenie z diagnozy funkcjonalnej obejmuje 16 h dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), w ramach których zrealizowany zostanie następujący program:
- Istota testu i jego budowa: testu Profil Psychoedukacyjny – program TEACCH: Terapia i Edukacja Dzieci Autystycznych i Dzieci z Zaburzeniami Komunikacji oraz Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych TTAP/AAPEP
- Koncepcja oceny testu – perspektywa rozwojowa, strefa najbliższego rozwoju wg Lwa Wygotskiego
- Posługiwanie się testem – kwalifikacje badacza, warunki badania, warsztat badacza (materiały testowe, arkusze robocze)
- Ćwiczenia praktyczne sposobu oceny poszczególnych zadań, wykonywania zadań testowych oraz ćwiczenie obliczania wyników testu
- Interpretacja i prezentacja wyników badania
Szkolenie z oceniania kształtującego również trwa 16 h (2 dni szkoleniowe) i obejmuje następujący zakres programowy:
- Ocenianie w kontekście przepisów prawnych
- Elementy OK i umiejscowienie w procesie lekcyjnym
- Narzędzia wspomagające OK
- Cel lekcji w języku ucznia, Nacobezu – kryteria sukcesu
- Pytania kluczowe – formułowanie i umiejscowienie w procesie lekcyjnym
- Informacja zwrotna w OK – zasady formułowania
- Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się – wpływ atmosfery na skuteczność OK
- Tworzenie konspektu zajęć z wykorzystaniem tych elementów OK
Zajęcia zostaną zrealizowane w maju 2018r. Uczestnicy po pozytywnym ukończeniu kursu otrzymają zaświadczenia potwierdzające nabyte w trakcie szkolenia kompetencje.